Úvodem bych rád poděkoval Jiřímu Lánskému, autorovi článku "Rozebrání turba vrchem". Tento článek je umístěn na stránkách www.skodaoctavia.cz. Tento článek podrobně a přesně popisuje demontáž turba "vrchem" a budu jej v následujícím textu, včetně některých fotografií, citovat (článek je napsán v první osobě). Citace mají jinou barvu a patkové kapitálky.
Určitě si někteří z Vás vzpomenou na seriál ARABELA, který běžel několikrát na ČT (momentálně vlastně taky běží). Konkrétně mám na mysli díl, ve kterém princezna Xénie modernizovala Říši Pohádek. V jedné pasáži stály pohádkové bytosti na schodišti v paneláku a Xénie rozdělovala nové role:
>>Jeníček s Mařenkou budou dělat na poště, Jeziňky v samoobsluze a loupežníci budou mít autoservis ...<<
Vzhledem k tomu, že se toto rozdělení nějakým záhadným způsobem (pravděpodobně kouzlem černé magie) dostalo i do Říše Lidí, snažím se provádět opravy svého auta svépomocí...
Proč jsem se vlastně jal demontovat turbo? Tuto akci jsem prováděl vlastně už podruhé. Prve jsem turbo demontoval v létě 2007 z podobných důvodů. Teď k tomu důvodu. Pokud se někomu z Vás už někdy přepnul motor do nouzového režimu, nemusím nic moc vysvětlovat... Pro ty ostatní - při zatíženém motoru v tahu (táhlý kopec, předjíždění) v otáčkách mezi 2300 - 3200 najednou motor přestane táhnout, resp. jeho síla klesne na úroveň Š 120, což je třeba při předjíždění nejen nepříjemné, ale leckdy i nebezpečné! Když jsem tento problém řešil v r. 2007 objevil jsem výše zmíněné stránky, za které autorovi ještě jednou děkuji.
Protože se považuji za vcelku zručného kutila a je mi líto peněz (za servis), rozhodl jsem se do toho pustit.
V pátek 16.1.2009 večer jsem poklidil v garáži, vymetl vodu z rozpuštěného sněhu na podlaze, nachystal "rampičky" a najel s autem.
Rampičky mi věnoval velmi dobrý kamarád a bývalý kolega Karel Kilián, za což mu jsem vcelku vděčný.
Odmontoval jsem vrchní a spodní kryt motoru, krytku manžety poloosy a plastovou hadici spojující váhu vzduchu a trubku s přímazem.
Postříkal jsem všechny matice na sběrném výfukovém potrubí, přírubě výfku a přírubě trubky vedoucí k ERG odrezovačem a šel jsem domů.
V sobotu "ráno" jsem zapnul přímotop, uvařil si kafe a začal se samotnou demontáží. (zde budu citovat výše uvedený článek z www.skodaoctavia.cz a použiji i některá fota z těchto stránek).
Potřebné nářadí: sada imbus + nastavovací trubka 20 - 30 cm, stavěcí kleště, malá gola sada šestihraná, prstýnková 17(dle Humla), prstýnková 10 šestihraná(12-cti hranou to ani nezkoušejte) + halda běžného nářadí.
Dodatečně přidávám obrázek Humlova klíče.
Můj klíč dle Humla:
Z VRCHU
Zde odmontujte to co je označeno šipkou. Stáhněte převlečné plastové a gumové potrubí od čističe vzduchu (lépe hned za váhou) a od chladiče stlačeného vzduchu.
Tady jsem narazil už v roce 2007 na problém s "neposednými" sponami, které zajišťují hadice nasávaného vzduchu. První dvě jsem odmordoval sikama a ta druhá mi vystřelila do bříška zkřehlého prostředníčku levé ruky. Určitě uhádnete, jaké dostala jméno.. :-)
Sklíčen bolestí prostředníčku jsem se zamyslel, zašmátral ve šrotu, vytáhl zrezlé, staré kombinačky a nápad byl na světě. Kombinačky jsem za pomoci WD40 a propan-butanu rozhýbal, bruskou uřízl nohy. Pak jsem na čelisti navařil podložky. Přímou bruskou jsem upravil čelisti tak, aby zapadaly do hran spon. Nakonec jsem z kusu závitové tyče udělal svorník a genialita spatřila světlo světa. Ušetřila spoustu práce a nervů se sponami (hlavně zespod auta, kde je málo místa)
ZE SPODU
Odpojte plastové potrubí (od čističe vzduchu ) od turba a vytáhněte ho vrchem ven.
Odpojte gumové potrubí (do chladiče stl. vzduchu) od turba.
Odpojte hadičku od podltakového ventilu turba.
Z VRCHU
Opojte od sběrného výfukového potrubí zpětné vedení spalin do EGR (2x matice) POzor na plechové těsnění (zapamatujte si polohu).
Povolte imbusovým klíčem nastaveným trubkou (drží fest, ale nemusíte se bát jsou to oceláky- neutrhnou se) 6 šroubů sacích "parohů" na bloku motoru. Vyšroubujte a "parohy opatrně vytáhněte ven (pozor na plechové těsnění, mě zůstalo na parohách)
Tím se uděllá trocho prostoru pro samotnou demontáž turba.
UVĚDOMTE SI, ŽE MÁTE "DÍRU ROVNOU DO BLOKU MOTORU, TAK AŤ VÁM TAM NIC NASPADNE"!
Všechny šrouby na výfukové potrubí doporučuji prostříkat nějakým uvolňovačem rezi.
Omontujte plechvý kryt a držák trubky oleje do turba(ten se nevešel na fotku)
ZE SPODU
Demontujte výfukové potrubí od turba a přivažte ho drátem ke karosérii (dle montážní příručky by se flexi spoj neměl moc prověsit)
Speciální prstýnkovou 17-ctku (by Huml) nasaďte na přívodní potrubí oleje do turba a provlékněte až na průchodku do turba.
Převlečnou matici povolte stranovou 17-ctkou s tím, že si přidržujte proti povolení průchodku na turbu.
Z VRCHU
Povolte 8 matic sběrného potrubí (součást turba, řádně postříkat odrezovačem) na bloku motoru(některé z vrchu). Pozor na podložky pod matkama (viz výše).
ZE SPODU
Odpojit zpětné vedení oleje od turba (2x šroub) a flexi hadičku lehce vyhnout. Odšroubovat držák turba a turbo horem vytáhnout ven.
Další docela "zážitek"...
Orezlé šrouby na výfukové straně turba, původně se snad daly povolit stranovou 10-tkou. Bohužel, jak je psáno výše v převzatém článku, nemám 6-tihranný prstýnkáč a pro ořech s ráčnou z goly tam není moc místa. Musel jsem si tedy vyrobit 6-tihranný klíč z dostupného materiálu. Našel jsem ve svém "šrotu" omlácený ořech z nějaké čínské goly za 99,-Kč a starou montpáku. Opět bruska a svářečka... Podobný problém byl se šrouby v sací části. Ty jsou na 8-mičku a pro změnu mají hlavu s konickým 6-tihranem, takže stranový klíč klouže. Obětoval jsem malý 8 oříšek a starý stranový klíč (bruska, vářečka).
Vše povoleno.
Teda nejdříve výfuková strana, pár jemných polepů kladivem. Když se odlouplo paroží, naskytl se mi pohled obdobný jako v roce 2007 a jako i ostatním, kteří se do toho pustili. Saze, saze a zase saze...
Mechanicky jsem je očistil a jal se rozebírat sací část.
Ta klepání nepotřebovala, je hliníková a má gumové těsnění. POZOR! Pokud někdo z nějakého důvodu budete rozebírat sací část, označtě si vzájemnou polohu víka a těla! Nemají totiž aretační kolík jako výfuková část!
Rozebíral jsem sací část proto, protože jsem potřeboval vytáhnout osu s výfukovou turbínou, abych se dostal k podložce pod ní, která na sobě měla nános spečeného karbonu a při určitých otáčkách a tlaku o ní turbína škrtala. Po odmontování víka na mě koukala sací turbína. POZOR na deformaci! Je hliníková! Chytil jsel výfukovou turbínu za 6-tihran do svěráku a pokoušel se povolit x-hranou matici na straně sací turbíny. Chvíli jsem s ní jemně zápasil, než jsem si všiml, že ná levý závit... :-). Šla povolit vcelku lehce. Turbína šla dolů jemným tahem a pootáčením. Zatáhl jsem za tělo turba a výfuková turbína i s osou zůstala ve svěráku...
Pak jsem vyšouboval 4 šrouby bitem TX-20 a odloupl hliník od litiny. Když už jsem tak daleko, tak se mrknu úplně dovnitř...
Pod hliníkovým víkem byla bronzová podložka, pod podložkou bronzové pouzdro zajištěné kolíčkem. Zbytek litina...
Vypral jsem pouzdro v benzínu, otřel osu turbíny suchým hadrem a zkusil to na sebe nasadit, abych zjistil, jeslti mají vzájemnou vůli. Žádnou jsem necítil, tak jsem to celé očistil a seskládal zpět.
Očistil jsem tu prokletou těsnící podložku a vše za vydatné pomoci SAE 5W40 smontoval.
Dále jsem postupoval v obráceném pořadí a vše namontoval na své místo.
A výsledek? Motor nepadá do nouzového režimu a jestli před tím bylo turbo slyšet jako "Volume 8", tak teď má "Volume 3"...
Novinky: |
Tady je očekávaná fotogalerie z letního tábora SLUNÍČKO 2009 |
27.5.2009 byly mé stránky "převléknuty" do nové grafické podoby. |
2.3.2009 jsem navázal dlouhodobou spolupráci s Občanským sdružením KHAMORO. Pro toto sdružení jsem zpracoval webový evidenční systém nazvaný "DARA", který slouží k evidenci aktivit týkajících se běžících projektů a pomáhá sdružení mimo jiné vykazovat činnost (např. vůči krajskému úřadu). |
17.1.2009 jsem demontoval TURBO z mé Octavie 1.9 TDi. Zde se dozvíte víc. |